User Generated Content to treści tworzone i publikowane w mediach społecznościowych przez konsumentów na temat produktów, usług lub ogólnie całej marki. Warto podkreślić, że UGC jest działaniem całkowicie darmowym dla firm, ponieważ najczęściej klienci sami podejmują decyzję o podzieleniu się doświadczeniami z danym produktem lub usługą. W innym przypadku może to być jedynie płatność barterowa ze strony marki. Nie należy jednak mylić tego pojęcia z Influencer Marketingiem.
Treści UGC mogą przyjmować różne formy, m.in.:
- Filmy na YouTube;
- Posty na Social Mediach;
- Posty na blogu;
- Zdjęcia;
- Relacje na żywo;
- Recenzje produktu;
- Referencje;
- Komentarze na forach i nie tylko.
Od kogo może pochodzić User Generated Content
1 – Klienci
W większości pojęcie to dotyczy właśnie klientów, konsumentów produktów danej marki.
Klienci mogą publikować posty na swoich kontach w mediach społecznościowych lub po prostu zamieścić opinie na temat marki np. w profilu Google.
2 – Pracownicy
Inaczej EGC (Employee Generated Content). Pracownicy pokazujący kulisy pracy, lub film pokazujący jakąś część procesu pracy w firmie bardzo silnie wpływa na budowanie autentycznego wizerunku marki. Co prawda- ten typ contentu jest częścią strategii promocji marki i są to zaplanowane działania. Jednak nadal zalicza się to do UGC.
Korzyści, jakie daje User Generated Content
- Zwiększa zaangażowanie wśród odbiorców;
- Zwiększa wiarygodność marki nie ma nic bardziej autentycznego niż treści publikowane przez konsumentów;
- Wpływa w duży sposób na decyzje zakupowe potencjalnych klientów skłaniając ich do zakupu;
- Działa jako dowód społeczny udowadniając, że Twój produkt jest wart zakupu;
- Buduję grupę lojalnych i powracających klientów;
- Zwiększa ruch na stronie.
Przykłady User Generated Content
- Kampania Coca Coli ,,Podziel się radością’’
Słynne spersonalizowane butelki coca coli. Marka zachęcała odbiorców do publikowania w sieci butelek ze swoim imieniem. Kampania ta przyniosła marce ogromne wzrosty sprzedaży.
- Starbucks i ,,White Cup Contest’’
Kampania polegała na tym, że klienci mogli w kreatywny sposób dekorować białe kubki od Starbucksa i dzielić się swoimi pomysłami zdjęciami w sieci. W rezultacie marka polepszyła swój wizerunek i w znaczącym stopniu wpłynęła na zaangażowanie klientów.