Grupa docelowa – dlaczego warto ją znać?

O sukcesach firm, w postaci np. rosnącej sprzedaży, decyduje precyzyjne dopasowanie oferty do klienta. Cała komunikacja marki musi być bardzo dokładnie przemyślana tak, aby była najbardziej trafna. W dostosowaniu komunikatów do klientów pomaga określenie grupy docelowej. 

 

Co to jest target? 

 

Target, czyli inaczej grupa docelowa to grupa osób, jednostek, które są naszymi potencjalnymi klientami i do których będziemy kierować ofertę. Znając grupę docelową, jesteśmy w stanie precyzyjniej dopasować komunikat marketingowy i tym samym zwiększyć szansę na sprzedaż. 

 

Grupa docelowa klientów

 

Grupą docelową nie zawsze będą pojedyncze osoby. W przypadku firm B2B grupą docelową są przedsiębiorstwa, spółki, firmy. Określenie grupy docelowej jest najważniejszym elementem strategii marketingowej. Tak naprawdę, bez określenia docelowej grupy klientów, nasze działania mogą nie mieć żadnego sensu. I tak najczęściej jest, ponieważ nie wiedząc, do kogo mówimy w naszych komunikatach, nie wiemy jakiego stylu i języka używać, co skutkuje brakiem zainteresowania ze strony klientów. 

 

Czy określenia grupy docelowej jest potrzebne?

 

Jest to konieczne. Jeżeli chcesz sprzedawać więcej i przyciągać nowych klientów i wyróżniać się wśród konkurencji, to określenie grupy docelowej jest absolutnie niezbędne. Firmy, które nie wykonują analizy grupy docelowej i nie wiedzą nic o swoich klientach, tracą szansę na wykorzystanie swojego potencjału w 100%. Przykładowo, jeśli oferujesz usługi czyszczenia tapicerek, nie każdy, kto potrzebuje takiej usługi, będzie Twoim klientem. Jeśli swoje usługi wykonujesz w Trójmieście, Twoim klientem nie będzie mieszkaniec Warszawy. Będzie nim mieszkaniem Trójmiasta, posiadający dom lub mieszkanie, prawdopodobnie w wieku od 30 lat w górę. To tylko jeden z bardzo ogólnych przykładów. 

 

Jak określić grupę docelową? 

 

Określenie grupy docelowej jest czasochłonnym, analitycznym zadaniem. Istnieją podstawowe kryteria ustalania grupy docelowej, jednak to nie jest wszystko. Zacznijmy od tych bardziej szczegółowych danych. Aby określić grupę docelową dobrze, musimy w pierwszej kolejności odpowiedzieć na poniższe pytania:

 

  • Jakie są potrzeby klienta?
  • Jakie są jego cele?
  • Z jakimi problemami klient zmaga się na co dzień?
  • Jak Twój produkt/ usługa może mu pomóc?
  • Dlaczego klienci kupują od Ciebie? Co wyróżnia Cię wśród konkurencji? 

 

Ogólne dane w procesie określania grupy docelowej zdobywamy na podstawie kryteriów doboru. 

 

Kryteria doboru grupy docelowej

 

1. Kryteria geograficzne

 

  • Kraj, region zamieszkania, województwo 
  • Wieś/miasto
  • Wielkość miasta
  • Odległość od np.siedziby firmy

 

2. Kryteria demograficzne 

 

  • Płeć
  • Wiek
  • Zarobki 
  • Wielkość rodziny
  • Wykonywany zawód 
  • Wykształcenie

 

3. Kryteria behawioralne

 

  • Sytuacje, które mogą wpłynąć na zakup produktu lub skorzystanie z usługi
  • Cechy produktu atrakcyjne dla klienta
  • Stopień przywiązania do marki 
  • Lojalność wobec produktu i intensywność jego zakupu 
  • Postawa wobec marki i produktu

 

To są tylko niektóre pytania i dane, które należy zdobyć podczas określania swojej grupy docelowej. Tak naprawdę, w tym procesie nie ma ograniczeń, ponieważ im więcej danych zdobędziemy, tym lepiej. Warto zainwestować czas w wykonanie tego zadania. Grupa docelowa to element decydujący o sukcesach sprzedażowych naszej firmy. Jeśli podejdziemy do tego rzetelnie, możemy być pewni, że sprzedaż wzrośnie o setki procent, a nasza firma wyróżni się wśród konkurencji dopasowanymi ofertami. 

Email Phone Messenger Telegram WhatsApp