E-mail marketing jest jednym z kanałów marketingowych. Obecnie mamy do dyspozycji bardzo dużą ilość możliwości promowania swoich usług i produktów, w związku z tym, e-mail marketing nie są już takie popularne jak kiedyś. Mimo to, kampanie e-mail marketingowe posiadają wiele zalet, dlatego wciąż wiele firm korzysta z tej opcji.
Co to jest i na czym polega e-mail marketing?
Jak wspomniałam wyżej, e-mail marketing to jeden z kanałów marketingowych wykorzystywanych podczas kampanii marketingowych, w celu promocji produktów lub usług.
Kampania mailingowa polega na tym, że rozsyła się wiadomości (oferty) do bazy wcześniej zdobytych kontaktów. Skuteczność e-mail marketingu jest wysoka, dlatego wciąż wiele agencji posiada w swojej ofercie mailing dla firm. Kampanie e-mailingowe są jednym z etapów lejków marketingowych, które polegają na przeprowadzaniu klienta przez ścieżkę zakupową.
Rodzaje e-mail marketingu
1. Autoresponder
Gdy odbiorca na naszej stronie wykona daną akcję, jak np. Zarejestruje się, to automatycznie generowana jest do niego wiadomość mailowa w postaci autorespondera.
2. Newsletter
W newsletterze nasi odbiorcy dostają informacje o nowościach, promocjach, nowych treściach, produktach, usługach itd.
3. Katalog
Jest prezentacją produktów i usług. Celem, tak jak w przypadku pozostałych rodzajów, jest nakłonienie odbiorcy do dokonania zakupu.
Zalety e-mail marketingu
Skuteczność i wiele zalet, jakie posiada e-mail marketing są powodem, dla którego ta metoda wciąż jest wykorzystywana. Do zalet e-mail marketingu możemy zaliczyć:
- Małe koszty kampanii
Porównując pozostałe dostępne formy kampanii, e-mail marketing jest najbardziej budżetową opcją. Zatem firmy, które są na początku swojej drogi lub zwyczajnie nie dysponują dużym zasobem gotówki, mogą z powodzeniem skorzystać z tej formy promocji osiągając przy tym dobre efekty.
- Efektywny kanał promocji
Kampanie e-mailingowe generują spore zyski w postaci zwiększonej sprzedaży i zwrotu z inwestycji.
- Monitorowanie zachowań klientów
Kampanie e-mailngowe dostarczają nam cenne informacje na temat zachowań naszych klientów. Wskazują też miejsca, które wymagają ulepszenia i poprawy. Podczas kampanii możemy obserwować reakcje odbiorców i na bieżąco ją optymalizować.
- Możliwość zmiany reklamy
Kolejną cechą tego typu kampanii jest możliwość wprowadzenia zmian w każdej chwilii. W porównaniu do pozostałych wersji reklam, które nie dają nam takich możliwości, jest to zdecydowanie przeważająca cecha.
- Możliwość personalizacji treści wiadomości
Tworząc treść e-maila możemy spersonalizować je w każdy możliwy sposób, nawet używając imienia naszego odbiorcy. Taki zabieg z powodzeniem wpływa na budowanie więzi z klientem oraz zaufania klienta do marki.
- Budowanie trwałych więzi z klientami
Odnosząc się do poprzedniego punktu i tego, że możemy personalizować wiadomość trzeba zaznaczyć, że regularny e-mailing wpływa na zbudowanie lojalnej i powracającej grupy klientów.
- Prosta obsługa
Zwykle narzędzia do przeprowadzania kampanii mailingowych są proste i nie wymagają specjalnych umiejętności lub wiedzy. Trudności pojawiają się przez rozpoczęciem kampanii, gdy musimy przeprowadzić m.in. analizę grupy docelowej.