Sukces każdego biznesu zależy od klientów. Im więcej klientów, tym większe sukcesy. Nic dziwnego zatem, że firmy zawzięcie szukają sposobów na pozyskiwanie klientów. Sukcesem jednak nie jest ilość, a jakość. Poświęcając czas na poszukiwanie klientów, warto skupić się na tych, którzy faktycznie mogą być potencjalnymi klientami danej firmy. Metod pozyskiwania jest mnóstwo i tak naprawdę, wszystkie dostępne możliwości są dozwolone.
Gdzie szukać klientów
Aby wiedzieć, gdzie znajdują się nasi potencjalni klienci, musimy najpierw stworzyć personę, czyli profil idealnego klienta. Na podstawie tego profilu, mając wszystkie niezbędne informacje o nim możemy stwierdzić, w jakich miejscach go znajdziemy. Najczęściej mówimy oczywiście o kanałach komunikacji w mediach społecznościowych. Przykładowo, jeśli naszym klientem są firmy i klienci biznesowi, będziemy ich szukać na LinkedInie.
Pozyskiwanie klientów
Myśląc o zdobywaniu klientów, każdy od razu myśli o reklamie. Owszem, reklama jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na zdobycie klientów, jednak podczas jej tworzenia trzeba zadbać o kilka niezwykle ważnych elementów, które zadecydują o jej efektywności. Obecnie ilość reklam, która otacza klientów jest ogromna i 90% z nich nie zostaje w ogóle zauważona. Dlaczego? Ponieważ nie wyróżniają się wśród wszystkich pozostałych i nie są dopasowane do potrzeb naszych potencjalnych klientów. Oto kilka ważnych elementów, które pozwolą wyróżnić się wśród konkurencji:
- Poznaj swojego potencjalnego klienta
To, o czym wspomniałam wcześniej. Dokonaj analizy otoczenia, grupy docelowej klientów i stwórz personę. Poznanie swoich klientów pozwoli na idealne dopasowanie oferty do ich potrzeb i oczekiwań. Dopasowany komunikat trafi do klienta i sprawi, że bez zastanowienia wybierze Twój produky.
- Informuj o nowościach i promocjach
Odpowiednio często, ale subtelnie informuj klientów o nowościach w sklepie lub nowych usługach. Informuj o rabatach, ofertach specjalnych i promocjach.
- Uświadom klienta, dlaczego powinien wybrać Ciebie
Poinformuj klienta o wartości dodatkowej w sprzedawanych przez Ciebie produktach lub usługach. Pokaż mu, co zyska jeśli skorzysta z Twojej oferty, a nie konkurenta.
- Regularnie dokonuj analizy klientów
Poznanie swoich klientów raz i trzymanie się tych danych już cały czas nie jest najlepszą drogą. Musisz wiedzieć, że grupa docelowa się zmienia, zmieniają się ich potrzeby i oczekiwania, tak samo, jak zmienia się Twój asortyment. Regularne przeprowadzanie analizy grupy docelowej gwarantuje sukces.
W jaki sposób można pozyskiwać klientów?
- E-mail marketing
Wciąż jedna z najskuteczniejszych metod pozyskiwania klientów. Dodatkowo jest to najbardziej budżetowa opcja, dostępna dla każdego, nawet najmniejszego biznesu. W jaki sposób zdobywać dane do email marketingu? Przejdź do punktu drugiego.
- Lead Ads
Czyli płatne reklamy w mediach społecznościowych, które służą do zdobywania danych kontaktowych klientów. Zwykle polega to na wypełnianiu formularzy kontaktowych.
- Prowadzenie mediów społecznościowych
Aktywne prowadzenie profili w mediach społecznościowych, z których korzystają nasi potencjalni klienci jest również skutecznym sposobem na ich pozyskanie. Możemy tam realizować różne cele, budować wizerunek eksperta i wiele innych.
- Landing Page
Dopasowanie oferty do aktualnych potrzeb klienta w postaci dedykowanej strony, to zdecydowanie skuteczna metoda na pozyskanie klientów. Na stronie docelowej, na która przekierowany zostanie klient możesz umieścić wszystko, co tylko uznasz za wartościowe dla niego. Wtedy wystarczy tylko jeden ruch klienta- kliknięcie w przycisk Call To Action.
Wyżej wymienione sposoby to jedne z najpopularniejszych i wydaje się- najskuteczniejszych. Mimo bardzo wielu możliwości pozyskiwania klientów, warto skupić się na maksymalnie dwóch i skupić się na nich. Mniejsza ilość metod pozyskiwania i maksymalne skupienie na nich pozwoli wykorzystać w 100% ich potencjał i pozwoli osiągnąć widoczne efekty.