Temat SEO jest w internecie poruszany bardzo często. My również wielkorotnie podejmowaliśmy się tego tematu. Nie bez powodu tak dużo mówi się o SEO, ponieważ efekty dobrej pracy nad SEO są naprawdę kuszące dla każdego, kto działa w internecie ze swoją stroną internetową. Powtórzmy dla przypomnienia, czym to SEO jest.
Czym jest SEO?
SEO, czyli inaczej Search Engine Optimization to – jak sama nazwa wskazuje – pozycjonowanie strony internetowej.
Obejmuje działania związane z edycją całej zawartości strony internetowej, wraz z jej kodem źródłowym, tak, aby wyszukiwarka ją ,,polubiła’’. Celem pracy nad SEO jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Więcej o tym, czym jest SEO na naszym YouTube
Podział prac nad SEO
Pozycjonowanie dzieli się na dwa rodzaje:
On-site
Pozycjonowanie On-site odbywa się w obrębie samej strony. Do działań on-site SEO zaliczamy:
- Rozszerzenie lub zmiana treści już umieszczonych na stronie pod kątem fraz kluczowych, wybranych podczas analizy
- Zmiany w kodzie strony, meta description itd.
- Regularne umieszczanie nowych, wartościowych treści na stronę np. w postaci artykułów blogowych
Off-site
To wszystko, co się dzieje poza stroną. Przy tych działaniach trzeba być ostrożnym i mieć wiedzę na temat działani algorytmów Google. Do Off-site SEO zaliczamy:
- Link building, czyli umieszczanie linków w sieci
- Artykuły sponsorowane
- Działania na social mediach
- Influencer marketing
- Wizytówka Google i inne
Ile czasu zajmuje pozycjonowanie strony
Najczęstsze pytanie, jakie się pojawia na temat pozycjonowania to: ile czasu trwa praca nad SEO. Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Trzeba zaznaczyć, że SEO to proces, który trwa i działania powinny być utrzymywane cały czas, aby były efekty.
Czas w jakim widoczne będą efekty jest uzależniony od wielu czynników. Czasami efekty przychodzą już po kilku tygodniach, czasami potrzeba 6 miesięcy. Jeśli do pracy nad SEO otrzymujemy kilkuletnią stronę, która była pozycjonowana w zły sposób, to poprawienie wcześniejszych błędów i wypozycjonowanie strony może zająć dużo czasu i pracy.
W MediaPower stosujemy 6 miesięczny cykl pracy nad SEO, gdzie w każdym, kolejnym miesiącu maksymalnie skupiamy się na konkretnych działaniach.
Jak wygląda praca nad SEO
1. Określenie celu
Określenie, jaki cel chcemy osiagnąć stanowi kluczowy element podczas obierania kierunku pracy nad SEO. Celem może być:
- Poprawa widoczności serwisu
- Zwiększenie ruchu na stronie
- Zwiększenie sprzedaży
- Zwiększenie liczby użytkowników z ruchu organicznego
- Poprawienie wizerunku w internecie
2. Analiza konkurencji
Pozwala zgromadzić dane na temat strategii i zaawansowania działań konkurencji nad SEO. Pozwala dostrzec błędy i uchronić się przed nimi.
3. Audyt dotychczasowych działań
Analiza dotychczasowych działań wykonywanych w ramach SEO. Sprawdzenie słów kluczowych, na które pozycjonowana jest strona, audyt linków, wartości tekstów na stronie.
4. Przedstawienie planu i strategii
Wykorzystując dane zebrane podczas analiz i audytu, opracowuje się strategię działania, uwzględniając czasowo, kiedy i jakie prace będą wykonywane.
Jak wyżej wspominałam, to ile trwa pozycjonowanie strony zależy od wielu czynników. Mimo wszystko, trzeba mieć świadomość, że działania SEO wymagają w każdym przypadku nakładów czasowych oraz wiedzy na temat agorytmów Google i też samego SEO. Jeżeli zależy nam na dobrych wynikach warto zainwestować w specjalistów, którzy wykonują takie prace na codzień i znają wszystkie możliwe przeszkodzy oraz jak sobie z nimi poradzić.