Słowa kluczowe pełnią ważną funkcję w marketingu. Dokładniej w pozycjonowaniu strony lub inaczej SEO, które to z kolei jest jednym ze sposobów dotarcia do większej liczby klientów.
Czym są słowa kluczowe?
Słowa kluczowe (w marketingu zamiennie określane jako keywords), to słowa, wyrazy lub zbiory wyrazów, tworzące tzw. frazy, które są wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę, w celu znalezienia konkretnych informacji.
Słowa kluczowe są stosowane w działaniach SEO. Pełnią one w tych działaniach funkcję niezbędnych narzędzi. Ich właściwe dobranie ma decydujący wpływ na pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego dobieranie słów kluczowych powinno być dokładne i dobrze przemyślane, wówczas SEO może zapewnić naszej stronie sukces.
Analiza słów kluczowych
Aby działania SEO były skuteczne i przynosiły widoczne efekty, ważne jest dokładne dobranie najkorzystniejszych dla danej branży fraz i słów kluczowych. Analiza słów kluczowych jest procesem, podczas którego ocenia się i dobiera wszystkie rodzaje słów kluczowych oraz fraz pod kątem strony, która będzie pozycjonowana. Podczas analizy sprawdza się potencjał danych fraz oraz ich wartość w stosunku do optymalizacji. Podczas analizy również otrzymujemy niezbędne informacje na temat naszych odbiorców, czego szukają w internecie. Dane te z powodzeniem wykorzystuje się do efektywnej optymalizacji strony. Proces analizy słów kluczowych powinien być przeprowadzany regularnie przez specjalistę zajmującym się SEO.
Plusy skutecznego doboru słów kluczowych
Oczywiście, sama analiza i dobór słów nie zagwarantuje nam sukcesu. Jak wspomniałam wyżej analiza słów kluczowych to jeden z najważniejszych etapów podczas pozycjonowania strony. Skuteczność tego etapu wpłynie na efektywność procesu SEO i rezultacie przyniesie wiele korzyści:
- wysokie pozycje witryny w organicznych wynikach wyszukiwania,
- wzrost ruchu na stronie,
- wzrost konwersji,
- realizacja głównego celu strony, np sprzedaży.
Rodzaje słów kluczowych
Istnieje kilka rodzajów słów kluczowych. Ich znajomość będzie pomocna podczas analizy.
- Frazy short tail, czyli z krótkim ogonem
Składają się zazwyczaj z maksymalnie trzech słów. Według statystyk są to frazy, których pozycjonowanie zabiera mniej czasu. Jedna ich konwersja plasuje się na średnim poziomie.
- Frazy long tail, czyli z długim ogonem
Są bardzo ważnym rodzajem fraz, których nie warto pomijać podczas pozycjonowania strony ze względu na ich wysoki współczynnik konwersji. Cechą charakterystyczną tego rodzaju fraz jest duża ilość słów, dlatego najczęściej skierowane są już na konkretny produkt lub firmę.
- Frazy ogólne
Składają się z jednego lub dwóch słów. Wyróżnia je niski wskaźnik konwersji i małe szanse na pozyskanie ruchu, dzięki nim.
Jak sprawdzać frazy kluczowe
Na internecie jest dostępna spora ilość narzędzi, które umożliwiają dokonanie analizy słów kluczowych, w tym także konkurencji. Są to narzędzia zarówno bezpłatne, jak i płatne. Jednak w skutecznej analizie, a w późniejszym etapie, skutecznym wykorzystaniu jej w procesie optymalizacji strony, bardzo ważna jest wiedza i umiejętność wykorzystania zdobytych danych. W tym wypadku warto skorzystać z pomocy specjalistów SEO, który znają wszystkie możliwe techniki i zasady oraz mają niezbędną wiedzę w tym kierunku. Wówczas będziemy mieli pewność, że zamierzone cele zostaną zrealizowane, a efekty będą widoczne.