Dostępność różnych narzędzi reklamowych i różnorodność rodzajów reklam w internecie może sprawić, że osoba, która nie specjalizuje się wiedzą w tym zakresie, po prostu się pogubi. Warto jednak wiedzieć, jak działają podstawowe mechanizmy reklam internetowych. Ponieważ obecnie wszystkie firmy działają online, reklamy w internecie są ważnym elementem w procesie promocji firmy i sprzedaży. Dzisiaj postaram się wyjaśnić jaka jest różnica pomiędzy SEO, a reklamą kontekstową.
Co to jest reklama kontekstowa
Reklama kontekstowa charakteryzuje się tym, że jest skoncentrowana na osobach, które są faktycznie zainteresowane produktem. Działa to na tej zasadzie, że jest ona wyświetlana osobom, które zastosowały podczas wyszukiwania odpowiednie słowa kluczowe. Treść reklamy odpowiada na pytanie zadane przez użytkownika i jest dopasowana do strony, na której się znajduje.
Przewaga reklamy kontekstowej nad tradycyjną
Mocną stroną, która definiuje jej skuteczność jest to, że jest ona skierowana do ścisłej grupy docelowej. To standardowa reklama, która, dzięki kontekstowi wyświetla się tylko zainteresowanym użytkownikom. Jest doskonałym sposobem na podniesienie pozycji strony internetowej oraz przekierowanie odbiorców reklamy na stronę docelową.
Kluczowe elementy, które musi posiadać reklama kontekstowa:
- link do strony docelowej,
- krótki, zwięzły i konkretny przekaz, który wskaże zalety i korzyści produktu lub usługi.
Gdzie wyświetlają się reklamy kontekstowe
- Wyszukiwarka Google;
- Sieć reklamowa Google- witryny partnerów;
- YouTube;
- Mapy Google;
- Gmail;
- Witryny inne niż wyszukiwarki.
SEO, czyli optymalizacja i pozycjonowanie Google
O SEO mówi i słyszy się zdecydowanie więcej niż o reklamach kontekstowych. SEO jest procesem, który wymaga czasu i poświęcenia. Proces ten ma konkretny cel i jest nim osiągnięcie możliwie najwyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania na określone zapytania. W efekcie zwiększa się organiczna widoczność witryny, obserwuje się wzrost konwersji i odwiedzin strony.
SEO to złożony proces
Pozycjonowanie SEO wymaga przygotowania strategii, a jeszcze przed należy wykonać audyt SEO, czyli analizę błędów i czynników, które potencjalnie mogą utrudniać skuteczne pozycjonowanie. Następnym ważnym krokiem jest analiza słów kluczowych, analiza widoczności oraz konkurencji. Poza wieloma elementami, które składają się na proces SEO, trzeba jeszcze pamiętać o tym, że cały proces musi być monitorowany pod kątem efektów, tak aby ewentualne błędy były na bieżąco eliminowane.
Różnice pomiędzy SEO, a reklamą kontekstową
SEO | REKLAMA KONTEKSTOWA |
Efekty przychodzą po kilku tygodniach lub miesiącach | Efekty są natychmiastowe |
Ograniczenie tylko do wyszukiwarki | Inne możliwości wyświetlania, takie jak reklama na YouTube, Gmail |
Osiągnięte efekty są długotrwałe | Po zakończeniu kampanii pozycja strony wraca do poprzedniego poziomu |
Pełna kontrola nad tekstem reklamy i linkiem kierującym |