Analiza konkurencji jest bardzo ważnym elementem w prowadzeniu biznesu. Dostarcza ona wiele istotnych danych, które mają znaczenie w rozwoju przedsiębiorstwa. Dzięki analizie konkurencji firma jest na bieżąco z trendami i wie jak działać na rynku.
Analiza konkurencji – co to jest?
Są to działania, które mają na celu zdobycie jak najwięcej informacji na temat konkurentów. Poznanie ich odbiorców, strategii działania, planów i celów, a także mocnych i słabych stron. Dane z analizy konkurencji pozwalają dowiedzieć się firmie, jaka jest jej pozycja względem innych, podobnych graczy na rynku, jakie są zagrożenia dla niej. Wykorzystanie tej wiedzy w odpowiedni sposób pozwala działać efektywniej i skuteczniej.
Analiza konkurentów – korzyści
Mówi się, że analiza konkurencji w zasadzie nie ma żadnych wad. Każda analiza zawsze przynosi korzyści przedsiębiorstwu i dostarcza odpowiedzi na istotne pytania. Warto podkreślić, że analiza konkurentów jest w 100% prawną i legalną metodą na zdobywanie informacji, ponieważ są to po prostu badania i analizy rynku.
Korzyści z analizy, które od razu przychodzą na myśl, to:
- Obeznanie na rynku dla firm początkujących
- Określenie pozycji firmy wśród pozostałych firm z branży
- Wiedza na temat słabych stron konkurentów
- Poznanie zagrożeń dla biznesu
- Określenie szans na działanie
- Ocenienie ryzyka wejścia na rynek z nowym produktem
- Nauka na błędach konkurencji
- Uzyskanie wiedzy przydatnej na etapie tworzenia strategii
- Wiedza na temat narzędzi i metod rozwiązywania problemów u konkurentów
- Łatwiej zauważamy zmiany na rynku i trendy
- Łatwiejsze poznanie potrzeb i problemów klientów
- Skuteczniej dostosowa komunikaty marketingowne
Korzyści jest oczywiście wiele i tak naprawdę od nas zależy czego chcemy się dowiedzieć, dzięki analizie. Praktycznie zawsze analiza dostarcza nam informację na temat tego, czego potrzebujemy.
Kto potrzebuje analizy konkurencji
Wiele firm rezygnuje z analizy konkurencji. Przerażajacy jest dla nich fakt, ile czasu trzeba poświecić badaniom i analizom. Niekiedy te działania wiąża się z wydatkami, np. na odpowiednie narzędzia. Moim zdaniem, analizę konkurencji powinni przeprowadzać specjaliści z tego zakresu. Oni poza tym, że mają dostęp do dobrych narzędzi analitycznych, to ponadto wiedzą, jak właściwie i skutecznie wykorzystać zdobyte dane. Niekiedy te działania połączone są już jednocześnie ze stworzeniem strategii, tak jak np. w MediaPower.
Są dwa kluczowe etapy w życiu firmy, w których analiza konkurencji jest niemalże konieczna. Jednak tak naprawdę, każdy moment jest dobry, aby przeanalizować działania konkurentów i wprowadzić zmiany i innowacje w firmie.
Te dwa wyżej wspomniane kluczowe etapy to:
- Wejście na rynek
Młode firmy, które dopiero rozpoczęły swoją przygodę na rynku powinny przed tym wykonać analizę konkurentów. To pozwoli lepiej się przygotować do rozpoczęcia działalności i opracować skuteczniejszą strategię rozwoju, opartą na danych dotyczących m.in. zagrożeń, szans, pozycji na rynku i innych.
- Nowy produkt
Badania i analiza rynku w przypadku wprowadzania nowego produktu na rynek jest również niezbędna. Tutaj mogą się przydać dane na temat klientów, kanałów dystrybucji u konkurencji, promocji itd.
Na czym warto się skupić podczas analizy konkurencji
- Usługi oraz produkty
- Kanały dystrybucji
- Klienci