Pierwszy blog powstał w 1997 roku. Jest jedną z pierwszych form komunikacji w internecie. Blogi początkowo miały zastosowanie w blogach osobistych, pełniących funkcję internetowych pamiętników. Dzisiaj blogi cieszą się ogromną popularnością wśród firm, bowiem są one doskonałym narzędziem marketingu i formą komunikacji z klientami.
Co to jest blog?
Zanim przejdziemy do opisania typów blogów, wyjaśnijmy sobie pokrótce czym jest blog.
Jest to pewnego rodzaju dziennik internetowy, w którym publikujemy regularnie treści na określony temat. Blog może być indywidualny, grupowy lub firmowy. Może tak naprawdę dotyczyć każdego tematu. Istnieje podział na ogromną ilość blogów ze względu na różne kryteria.
Rodzaje treści na bloga
Niezależnie od tego, jakiego typu blog prowadzimy wyróżnia się rodzaje treści, które można wykorzystywać w każdym przypadku. Warto jednak dokonać analizy, która z opcji sprawdza się najlepiej przy naszej grupie docelowej. Rodzajów treści, tak jak całej typologii blogów jest również bardzo długa lista. Skupię się jednak na tych najczęściej wykorzystywanych.
1) Poradniki
Opcja przyjazna wyszukiwarkom. Poradniki stanowią najczęściej odpowiedź na konkretne pytanie np.: ,,Jak zrobić…’’, ,,Czy warto…’’, ,,Jak nie…’’ itd.
2) Case studies
Rodzaj bardzo często wykorzystywany przez firmy. Case studies pozytywnie wpływają na wizerunek marki. Polegają na przedstawieniu drogi, jaką pokonała marka osiągając dany cel.
3) Lista
Jest to doskonała opcja, ponieważ nadaje przejrzystą i łatwiejszą w odbiorze formę. Tworzy w pewnym sensie szkielet tekstu i ułatwia czytelnikowi odnaleźć konkretne punkty w tekście. Przykładem takiego tekstu może być np. 10 najczęściej popełnianych błędów podczas kampanii Facebook Ads.
4) Recenzje
Można recenzować tak naprawdę wszystko: książki, filmy, artykuły, kosmetyki. Recenzuj to, co interesuje Twoich odbiorców. Recenzuj produkty związane z Twoją branża, jeśli prowadzić blog firmowy. Nie skupiaj się jednak na własnej reklamie.
5) Fakty i mity
Np. obalanie błędnych przekonań na dany temat
6) O firmie
Tego typu treść można potraktować jak pamiętnik firmy. Sprawdzi się świetnie w przypadku budowania wizerunku firmy dla przyszłych pracowników. Na tego typu blogu warto opisywać wydarzenia z życia firmy, wyjazdy, eventy i inne niestandardowe sytuacje.
7) Vlog
Dotyczy wideoblogów. Polega na przedstawianiu codziennego życia autora w formie odcinków, przeplatając sporadycznie wyjątkowymi sytuacjami.
Rodzajów treści na bloga jest naprawdę wiele i mogłabym wymieniać je przez przynajmniej dwie kolejne strony, jednak wybrałam te najczęściej stosowane.
Ich wybór nie powinien być jednak przypadkowy i przed rozpoczęciem blogowania ważne jest, aby przeanalizować swoją grupę docelową i to do niej dobrać odpowiedni rodzaj treści, jaki będziemy publikować.