Stworzenie nazwy marki, produktu lub nawet usługi wbrew pozorom nie jest prostym zadaniem. Dobra nazwa musi wyróżniać się wśród konkurencji, pokazywać wartość i przede wszystkim być chwytliwa i zapadać w pamięci klientów. Proces wymyślenia nazwy jest czasochłonnym zadaniem i wymaga kreatywności.
Czym jest naming?
Naming jest dziedziną marketingu, która obejmuje działania polegające na tworzeniu nazw marek, produktów i usług. Nazwy są najważniejszym elementem w całej identyfikacji marki. Są kluczowym elementem w procesie tworzenia logo i identyfikacji wizualnej.
Działania w zakresie tworzenia nazwy są jednym z etapów podczas tworzenia strategii marki. Tworzenie nazw to proces składający się z kilku etapów. Powinien być on przeprowadzony z niezwykłą dokładnością i być dobrze przemyślany. Tylko wtedy jest w stanie spełnić swoje najważniejsze funkcje i zapewnić marce sukces.
Funkcje, jakie powinna spełniać dobra nazwa
- Wzbudzanie emocji
Albo skojarzeń z marką. Chodzi o to, aby nazwa od razu budziła w klientach pewne emocje, skojarzenia, które będą im towarzyszyły tylko w momencie kontaktu z marką lub produktem. Przykład: czekoladki Merci.
- Informowanie
Nazwa powinna od razu informować klienta o tym, czym jest produkt lub usługa i do czego służy. W przypadku marki nazwa ma informować o tym, czym się zajmuje, jakie produkty sprzedaje lub jakie usługi oferuje.
- Łatwość zapamiętania
Trudne do wymówienia i zapamiętania nazwy odstawmy na bok. Dobra nazwa musi być prosta do wymówienia, do zapamiętania i do napisania. Przykładem niezbyt prostej nazwy jest Leroy Merlin.
- Nawiązywanie do najważniejszych funkcji produktu lub usługi
W dobrej nazwie powinien znaleźć się konkretny element informujący o funkcjach produktu lub usługi, lub element, który pobudzi wyobraźnie odbiorców i pozwoli im samodzielnie domyślić się o funkcjach.
- Lekka i atrakcyjna wizualnie
Tworząc nazwę musimy myśleć nie tylko o łatwości w jej wymowie, piśmie, ale jednocześnie o tym, aby wizualnie przyciągała wzrok. Przy tym punkcie warto od razu myśleć o logo, które powstanie po nazwie i o tym, czy będzie atrakcyjnie wyglądała po połączeniu.
Etapy tworzenia nazwy
Tworzenie nazwy jest procesem, na który składa się kilka etapów. Każdy z nich jest niezwykle ważny i decyduje o efektywności nazwy.
1. Brief
Specjaliści zajmujący się tworzeniem nazwy, swoją pracę powinni zacząć od przygotowania briefu z pytaniami, które będą odpowiadały na najistotniejsze pytania dotyczące historii marki, wskazywały jej wartości, czyli w skrócie będą stanowiły tzw. DNA marki.
2. Analiza grupy docelowej
To jest etap, który w każdej dziedzinie marketingu nie może zostać pominięty. W końcu wszystko chodzi o naszych klientów, prawda? Poznanie grupy docelowej ułatwi nam pracę nad nazwą, ponieważ dowiemy się m.in. jakiego języka używają nasi docelowi klienci.
3. Złoty krąg – Simon Sinek
Czyli słynne Why, How, What, które opiera się na trzech kluczowych pytaniach:
- Po co istnieje produkt i jaka jest jego misja?
- W jaki sposób rozwiązuje problemy klientów?
- Co stanowi?
4. Tworzenie historii
Na tym etapie trzeba uruchomić kreatywność. Dobra historia marki, w którą wplątane są produkty lub usługi w efekcie daje nazwę, która jest z nią powiązana.
5. Zebranie pomysłów
Stworzenie bazy kilkadziesiąt propozycji nazw i przedstawienie klientowi kilka wybranych.
6. Sprawdzenie dostępności nazwy
Podczas tworzenia nazwy, na końcu procesu trzeba przeprowadzić weryfikację patentową. Oczywiście może się zdarzyć, że wybrana nazwa jest już zajęta. Wówczas nie można jej wykorzystać.